Erasmus Mundus Joint Master Degree, або Що потрібно знати про стипендіальні магістерські програми від Erasmus

Share

Багато хто з активної молоді чув чи особисто брав участь у короткострокових стажуваннях від Erasmus — програми обмінів студентів, викладачів та науковців Євросоюзу. Такі програми дарують цінний досвід, нові знання та розширюють світогляд завдяки перебуванню в міжкультурному середовищі. А з чого розпочати, якщо ви студент старших курсів або цікавитеся магістратурою в Європі та шукаєте тривалі стипендіальні можливості? На власному досвіді розповідаємо, де шукати інформацію, як готуватися і які документи збирати.

Магістерські програми Erasmus Mundus Joint Master Degree передбачають отримання стипендії повного забезпечення (навчання, кошти на перебування, підручники, бібліотека, трансфер, проживання, страхування тощо) для навчання на Спільних магістерських програмах Erasmus Mundus. Документи подають онлайн через відповідні вебсайти, кожен з яких має координаційний університет і контактну особу, які діють від імені всього партнерства. Можна подаватися максимум на три програми одночасно.

Навчання відбувається не менше ніж у двох університетах з країн — членів Програми Erasmus+, що розробили й організували відповідну обрану вами спільну програму.

Тривалість навчання становить 1/1,5/2 роки.

Диплом: за умови успішного навчання студенти отримують спільний, подвійний або багатосторонній диплом про вищу освіту відповідного рівня — магістра чи доктора філософії.

Кошти: стипендіати магістерських програм отримують кошти на перебування в розмірі близько 1000 євро на місяць.

Детальніше про магістерські програми на офіційному українському сайті.

Готуватися до тривалих магістерських проектів Erasmus ліпше за кілька місяців до початку вступної кампанії. У більшості університетів вони стартують у вересні і тривають до листопада — січня. Тому визначитися з напрямом варто вже влітку.


Де шукати інформацію про програми та університети?

Каталог магістерських програм доступний тут.

Український сайт Erasmus.

Найпоширеніші запитання щодо вступу.

Кожен університет самостійно описує процедуру подання документів та дедлайни, тому важливо ознайомитися з вимогами конкретних закладів перед початком підготовки, зібрати портфоліо, якщо воно передбачене умовами програми, зареєструватися на мовний іспит для підтвердження рівня англійської, зібрати два — три рекомендаційні листи від своїх викладачів або роботодавців, підготувати переконливий мотиваційний лист.

Найвища конкуренція відбувається серед творчих професій, таких як журналістика, маркетинг, комунікації, тому варто заздалегідь подбати про свої сильні сторони. Комісія віддає перевагу мотивованим учасникам, які беруть активну участь у житті суспільства, є лідерами у своїй сфері, займаються волонтерством, самостійно організовують та курують проєкти тощо. Якщо ж студент не проходить по балах на стипендію, йому буде запропоновано навчатися на платній основі.


А якщо я ще навчаюся?

Більшість програм наразі вимагають, щоб на момент подачі заявки у вступника вже був диплом бакалавра з оцінками. Проте в деяких випадках, якщо ви маєте значні досягнення в навчанні та є студентом останнього курсу, координатори дозволяють надіслати диплом через кілька місяців після закінчення кампанії. Майте на увазі, що високі бали за навчання становлять близько 40% загальної оцінки для прийняття рішення по стипендії для кандидата, тому ліпше, якщо у вас уже буде диплом.


Чи обов’язково складати іспит на підтвердження рівня володіння англійською?

Радимо скласти мовний іспит з англійської мови перед подачею документів (найпоширеніші — IELTS чи TOEFL). Хоча деякі заклади й дозволяють надіслати сертифікати пізніше після оголошення списку стипендіатів, на практиці для цього просто не вистачить часу, адже здебільшого після оголошення результатів щодо стипендії потрібно надіслати оригінали документів поштою протягом 6–8 тижнів.


Приблизний чекліст документів для магістерської програми Erasmus, які потрібно подавати онлайн:

– Curriculum Vitae (CV) based on the English template from the Europass Website‎ — короткий опис вашої роботи, навчання, досягнень, виконаний у стандартизованому шаблоні;

– Scanned copies of original university diplomas‎ — відсканований диплом;

– Scanned copies of the translation of the original university diplomas, if they are not in English — відскановані переклади диплома;

– Scanned copies of University transcripts‎ — відскановані оцінки;

– Scanned copies of the translation of University transcripts, if they are not in English — відскановані переклади оцінок;

– Scanned copies of English test results or diplomas — результати іспиту з англійської;

– A motivational letter of minimum 4.000 and maximum 6.000 characters including spaces — мотиваційний лист;

– At least two and maximum three recommendation letters‎ — рекомендаційні листи.

Якщо у вас двомовний диплом бакалавра (українська та англійська мови), то додатковий переклад переважно не потрібен.

Про всяк випадок варто проставити на дипломі апостиль — спеціальний штамп, що засвідчує дійсність диплома; підтвердження підписів і печаток на офіційних документах апостилем робить ці документи чинними в усіх країнах — учасницях Гаазької конвенції.

Оформити апостиль можна самостійно на офіційному сайті, заявка подається через особистий кабінет.

У разі успіху та присудження стипендії вас попросять надіслати оригінали цих або додаткових документів поштою до університету — координатора програми. Окремо уточнюйте, які з документів потребують апостилю чи нотаріального завірення. Також можуть попросити дві довідки для підтвердження громадянства, такі папери можна дістати в ЖКГ за місцем проживання (підтвердження прописки в паспорті), а також в HR на роботі (HR може в довільній формі написати, що ви, як конкретний працівник, справді проживаєте за такою-то адресою, і поставити свій підпис). Ці формальності потрібні для того, щоб правильно розрахувати стипендію, адже громадяни, які не проживають у ЄС, отримують більшу компенсацію за навчання та проживання.


Мотиваційний лист — чи не найважливіший складник успіху

Не відкладайте написання мотиваційного листа на останній тиждень. Ліпше накидайте основні тези, а потім доповнюйте протягом деякого часу. Перед вами стоїть завдання переконати приймальну комісію у своїй мотивованості й унікальності та довести, що ви зацікавлені саме в конкретній програмі, аналогів якій немає у вашій рідній країні.

Для цього ознайомтеся з переліком курсів та предметів, представлених на сайті програми, порівняйте, як ці предмети корелюють з вашим попереднім досвідом та навчанням, які у вас є ідеї та напрацювання для майбутніх проєктів чи досліджень. Не користуйтеся шаблонними фразами, уявіть, що комісія читатиме ще 300–500 листів зі схожими конструкціями. Якщо сумніваєтеся в граматиці, домовтеся з викладачем англійської мови за одне — два заняття, де ви розберете свій лист та відкоригуєте основні конструкції, зробивши його формальним та відповідним за стилем.


Рекомендаційні листи

Умови подачі рекомендаційних листів варіюються: ви можете самостійно попросити викладачів написати про вас лист та прикріпити відскановану копію до документів або надати пошту координаторів програми, якщо викладач віддає перевагу писати напряму. Однак в українських реаліях ліпше просити викладачів написати листа особисто вам зі змогою його переглянути та виправити можливі неточності. Навіть якщо людина тісно співпрацювала з вами протягом всього навчального чи робочого процесу, вона може бути не в курсі нюансів оформлення та подачі рекомендаційних листів. Деякі університети, наприклад, просять подавати такі листи на фірмовому бланку університету чи компанії, інші просять обов’язковий підпис викладача, завірений печаткою відділу кадрів університету. Для того щоб усе правильно та вчасно оформити, варто дізнатися про нюанси вашої програми якомога раніше.

Бажаємо успіхів з Erasmus Mundus Joint Master Degree та віримо у ваші сили! Обов’язково використовуйте всі наявні можливості та йдіть до мети, адже доля допомагає сміливим.

Підготувала Марія Рідкоус