ФРІ підтримує заклик громадських організацій відкликати законопроект № 9153, що може обмежити свободу доступу до публічної інформації

Share

ФРІ

Громадськість оприлюднила заяву до влади, у якій висловила занепокоєння планами уряду знову обмежити доступ українських громадян до інформації та нівелювати всі ті позитивні надбання у цій сфері, які стали можливими завдяки впровадженню в дію Закону України «Про доступ до публічної інформації» та нової редакції Закону «Про інформацію».

15 вересня 2011 р. Кабінет Міністрів України вніс до Верховної Ради проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо доступу до інформації з обмеженим доступом (номер реєстрації: 9153). Громадськість переконана, що ця законодавча ініціатива уряду має низку негативних аспектів, зокрема, у ній пропонується вилучення норми про те, що порядок віднесення інформації до службової, а також порядок доступу до неї регулюються на рівні закону, а також надання Службі Безпеки України невластивих їй повноважень контролю за дотриманням порядку доступу до службової інформації та ін.

Громадськість вважає за необхідне рекомендувати уряду відкликати  проект закону № 9153 і доопрацювати його, вилучивши пропоновані наразі зміни до законів України «Про інформацію» й «Про Службу безпеки України».

«У разі прийняття законопроекту № 9153 в пропонованій КМУ редакції виникне невідповідність між Законом України «Про доступ до публічної інформації» та Законом України «Про інформацію», оскільки перший визначає підстави віднесення інформації до службової, а другий фактично надаватиме Кабінету Міністрів України повноваження на його розсуд (в обхід першого Закону) визначати порядок надання службової інформації на запит», – йдеться у заяві.

Підписанти заяви також звертаються до Президента України як гаранта Конституції України з проханням втрутитися у ситуацію і забезпечити роботу тих норм у частині доступу до інформації, що відповідають європейським стандартам.

Текст заяви:

Президенту України Януковичу В.Ф.

Прем’єр-міністру України Азарову М.Я.

Заява

Ми, представники громадських організацій, серйозно занепокоєнні планами уряду знову обмежити доступ українських громадян до інформації та нівелювати всі ті позитивні надбання у цій сфері, які стали можливими завдяки впровадженню в дію Закону України «Про доступ до публічної інформації» та нової редакції Закону «Про інформацію».

15 вересня 2011 р. Кабінет Міністрів України вніс до Верховної Ради проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо доступу до інформації з обмеженим доступом (номер реєстрації: 9153).

Ця законодавча ініціатива уряду має низку негативних аспектів.

По-перше, проектом закону № 9153 пропонується внесення змін до Закону України «Про інформацію» шляхом вилучення норми про те, що порядок віднесення інформації до службової, а також порядок доступу до неї регулюються на рівні закону. Як відомо, службова інформація є різновидом інформації з обмеженим доступом, а обмежувати доступ до інформації допустимо лише на підставі норми закону: це випливає зі статті 34 Конституції України (кожен має право вільно збирати інформацію.., здійснення цього права може бути обмежене законом), а також статті 10 Конвенції про захист прав людини й основоположних свобод, на основі якої стаття 34 Конституції саме й була сформульована.

Крім того, в разі прийняття законопроекту № 9153 в пропонованій КМУ редакції виникне невідповідність між Законом України «Про доступ до публічної інформації» та Законом України «Про інформацію», оскільки перший визначає підстави віднесення інформації до службової, а другий фактично надаватиме Кабінету Міністрів України повноваження на його розсуд (в обхід першого Закону) визначати порядок надання службової інформації на запит.

По-друге, законопроект № 9153 передбачає надання Службі Безпеки України невластивих їй повноважень контролю за дотриманням порядку доступу до службової інформації та використанням документів, що її містять. Фактично така норма значною мірою прирівняє службову інформацію до державної таємниці (саме забезпечення охорони держтаємниці є завданням Служби – ч. 1 ст. 2 ЗУ «Про СБУ»). Але на відміну від державної таємниці до  службової інформації відомості можна віднести лише після попереднього проходження процедури трискладового тесту.

На підставі вищевикладеного вважаэмо за необхідне рекомендувати уряду відкликати  проект закону № 9153 і доопрацювати його, вилучивши пропоновані наразі зміни до законів України «Про інформацію» й «Про Службу безпеки України».

Президента України просимо втрутитися в ситуацію та в якості гаранта Конституції України і забезпечити роботу тих норм у частині доступу до інформації, що відповідають європейським стандартам.

Заяву вже підтримали:

  1. Інститут масової інформації
  2. Центр політичних студій та аналітики
  3. ВМГО “Фундація регіональних Ініціатив” (ФРІ)
  4. Центр UA
  5. Інститут Політичної Освіти
  6. Демократичний Альянс
  7. Творче об’єднання “TOPO”
  8. Дебатна Академія
  9. Рух добровольців “Простір свободи”
  10. Інститут Євро-Атлантичного співробітництва
  11. Європейска Асоціація Українців (Брюссель)
  12. Центр Громадянських Свобод
  13. КОО ВГО “Асоціація сприяння самоорганізації населення”
  14. Демократичні ініціативи
  15. Профспілка працівників галузі земельних відносин України
  16. Всеукраїнська профспілка “Народна солідарність”
  17. ВПО “Демократичні профспілки України”
  18. Український незалежний центр політичних досліджень
  19. Комітет виборців України
  20. Східноукраїнський центр громадських ініціатив

Залишити відповідь