ФРІ проти корупційного законопроекту про держзакупівлі

Share

ФРІВМГО “Фундація Регіональних Ініціатив” (ФРІ) підтримала неурядові організації України, які опікуються питаннями доброчесності державних закупівель. Днями організації звернулися до Кабінету Міністрів України, Світового банку та ЄС з проханням публічно оприлюднити їхню позицію щодо законопроекту № 7532 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України з питань державних закупівель» та його окремих норм.

Цей законопроект був розроблений Кабінетом Міністрів України та, згідно з публічними заявами представників Уряду України та Адміністрації Президента України, був погоджений з експертами Світового банку та Європейського союзу.

Верховна рада схвалила законопроект у першому читанні 15 березня 2011 року, ніби то у відповідь на жорсткі вимоги з боку Європейського Союзу.

Водночас громадські організації, провівши експертизу документу, публічно заявляють, що даний законопроект порушує головні принципи державних закупівель та містить низку ризиків:

• нівелювання можливості конкуренції як основного принципу державних закупівель;

• втрату державними контролюючими органами важливих інструментів попередження корупційних оборудок з бюджетними коштами;

• переведення у «ручний режим» регулювання тендерних закупівель для державних казенних, комерційних та комунальних підприємств, у яких держава контролює понад 50% акцій;

• виведення з-під дії тендерного законодавства фактично до 70% усіх державних закупівель України, що становить до 7 мільярдів євро на рік;

• скасування прозорості процедур закупівель та можливості усім зацікавленим безперешкодно отримувати інформацію про оголошення тендерів, їх результати, учасників торгів, цінові пропозиції;

• скорочення переліку документів, які підлягають обов’язковому оприлюдненню на державному веб-порталі з питань державних закупівель;

• видалення звіту про результати закупівлі, наявність лише коротких оголошень про проведення державних торгів та про їх переможця.

“Зміни, запропоновані законопроектом №7532, призведуть до погіршення відкритості та прозорості державних закупівель, суттєвого зменшення громадського контролю над витрачанням коштів платників податків”, – йдеться у зверненні.

Неурядові організації просять представництва міжнародних організацій, а також уряд України, дати публічну оцінку вищезазначеним нормам законопроекту, які можуть призвети до зменшення прозорості, контролю та конкурентності у процесі державних закупівель.

Верховному представнику Європейського Союзу з питань спільної зовнішньої політики та політики безпеки Катрін Ештон

Президенту Світового банку Роберту Зеллік

Прем’єр-міністру України Миколі Азарову

Відкрите звернення громадськості України до Кабінету Міністрів України, Світового банку та Європейського Союзу з вимогою оприлюднити позицію по законопроекту № 7532 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України з питань державних  закупівель»

Вельмишановне панство!

15 березня 2011 року парламент України, посилаючись на жорсткі санкції з боку Європейського Союзу прийняв у першому читанні законопроект  №7532 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України з питань державних  закупівель». Цей законопроект був внесений Кабінетом Міністрів України та згідно публічних заяв представників Уряду України та Адміністрації Президента України був погоджений з експертами Світового банку та Європейського союзу.

Як відомо, головний принцип державних закупівель полягає у забезпеченні конкуренції, що дає можливість суспільству отримувати найвищу якість послуг за справедливу ціну. Цим забезпечується ефективність витрачання державою суспільних ресурсів. Визначальними принципами державних закупівель у розвиненому світі є прозорість процедур закупівель та можливість усім зацікавленим безперешкодно отримувати інформацію як про оголошення тендерів, так і про їх результати.

Але, на жаль, урядовий законопроект №7532 порушує головні принципи державних закупівель та носить значні корупційні ризики. Так, під приводом спрощення процедур закупівель для замовників Уряд України у законопроекті № 7532 пропонується суттєве скорочення переліку документів, які підлягають обов’язковому оприлюдненню на державному веб-порталі з питань державних закупівель. Видаляється навіть звіт про результати закупівлі. Залишаються лише короткі оголошення про проведення державних торгів та про їх переможця. У разі ухвалення законопроекту бізнес, журналісти, громадяни та їхні організації, а також державні контролюючі органи втратять доступ до інформації про всіх учасників торгів та їх цінові пропозиції. Це може призвести до масової імітації конкуренції шляхом залучення афілійованих між собою компаній та підставних учасників, унеможливить попередження корупційних змов ще на етапі підготовки до проведення закупівлі.

Законопроектом №7532 пропонується перевести у «ручний режим» регулювання тендерних закупівель для державних, казенних, комунальних, комерційних підприємств, у яких держава контролює понад 50% акцій. Регулювання такого типу закупівель планується здійснювати шляхом окремих урядових рішень, а не процедур, визначених Законом, всупереч пункту 8 частини першої статті 92 Конституції України. Законопроект №7532 не містить жодних гарантій відкритості подібного регулювання. Натомість з-під дії тендерного законодавства фактично буде виведено до 70% усіх державних закупівель України, що становить до 7 мільярдів євро на рік.

Враховуючи, що розробники урядового законопроекту №7532 неодноразово посилалися на позицію Світового банку та Європейського союзу, які, нібито, підтримують законопроект та його основні положення, закликаємо Вас публічно оприлюднити власну позицію щодо змісту законопроекту № 7532.

На наше глибоке переконання, зміни, запропоновані законопроектом №7532, призведуть до погіршення відкритості та прозорості державних закупівель, суттєвого зменшення громадського контролю над витрачанням коштів платників податків, а також призведуть до втрати державними контролюючими органами важливих інструментів попередження корупційних оборудок з бюджетними коштами.

Наслідки поспішного прийняття законопроекту №7532 можуть стати  вкрай негативними для міжнародного іміджу України, а також міжнародних партнерів, залучених до розробки законопроекту.

Копія: Голові Представництва в Україні Європейського Союзу Жозе Мануелю Пінту Тейшейра

Директору Представництва в Україні Світового Банку Мартіну Райзеру

Відкрите звернення підписали:

  1. Творче об’єднання «ТОРО» – Контактна група в Україні Transparency International
  2. ГО Всеукраїнське об’єднання малого та середнього бізнесу «Фортеця»
  3. ГО “Молодіжна організація “СЛАВІС-ВІННИЦЯ”
  4. Європейська асоціація українців
  5. ВГО “Українська стратегія”
  6. Всеукраїнська екологічна громадська організація (ВЕГО) «Мама-86»
  7. ГО «Центр UA»
  8. Дубровський Володимир, незалежний експерт
  9. Асоціація EnergyTransparency
  10. Центр політологічних досліджень, м. Донецьк
  11. Громадська організація “Цетр громадської експретизи”
  12. Фундація Українсько-Польської співпраці, PAUCI
  13. Дубровський Володимир, незалежний експерт
  14. ГО «Немирівська спілка творчих ініціатив»
  15. Донецька обласна організація ВГО “Комітет виборців України”
  16. МГО «Школа Рiвних Можливостей»
  17. Дмитро Котляр, незалежний експерт
  18. Інформаційно-правовий центр «Наше право»
  19. ВМГО «Демократичний Альянс»
  20. Одеська обласна організація Всеукраїнської громадської організація «Комітет виборців України»
  21. ВБО «Всеукраїнська мережа ЛЖВ»
  22. ВМГО “Фундація Регіональних Ініціатив” (ФРІ)
  23. Український незалежний центр політичних досліджень
  24. Науково-інформаційний центр “Екологія. Жінка. Світ.”
  25. Луцька міська громадська організація «Центр Політичного Аналізу та Виборчого Консалтингу»
  26. Проект «Наші гроші»
  27. Асоціація  агенцій  регіонального розвитку України
  28. Фонд “Відкрий Україну”
  29. ГО «Нові горизонти» (Дрогобич)
  30. Міжнародний центр перспективних досліджень
  31. ГО “Філософія Серця”

Залишити відповідь