Громадська рада при Закарпатській ОДА на захисті права на мирні зібрання

Share
Володимир Феськов
Володимир Феськов

Сьогодні завдяки представнику ВМГО “Фундація Регіональних Ініціатив” (ФРІ) у Громадській раді при Закарпатській ОДА, координатору Закарпатського “Громадського центру” та головному редактору газети “ВАРТО знати!” Володимиру Феськову Громадська рада при Закарпатській ОДА звернулася до органів місцевого самоврядування Закарпатської області із закликом скасувати обмежувальні рішення права громадян на проведення мирних зібрань у містах Ужгород, Свалява, Мукачево та Рахів.

До органів місцевого самоврядування

Закарпатської області

ВІДКРИТЕ   ЗВЕРНЕННЯ

Громадська рада при Закарпатській обласній державній адміністрації занепокоєна випадками порушення права громадян на проведення мирних зібрань, що спостерігаються в регіоні.

Відповідно до ст. 39 Конституції України громадяни мають право збиратися мирно, без зброї і проводити мітинги, демонстрації про проведення яких сповіщаються органи виконавчої влади чи місцевого самоврядування. Виключно судом встановлюються обмеження щодо реалізації цього права.

Проте, в органах місцевого самоврядування Закарпатської області набула поширення практика прийняття рішень, які обмежують права громадян, а саме:

  • Рішенням ХІІІ сесії Ужгородської міської ради ІІІ скликання від 08.09.1999 «Про місця для проведення мітингів та маніфестацій» визначено місця для проведення мітингів, маніфестацій та інших акцій, організаторами яких виступають об’єднання громадян, релігійні громади та мешканці міста, а саме: площа біля обласного музично-драматичного театру (Київська набережна); стадіон «Спартак»; Боздошський парк.
  • Рішенням виконавчого комітету Ужгородської міської ради №245 від 02.09.2009 «Про порядок узгодження заяв на проведення масових заходів» створено такі обмеження:

– затверджено по суті дозвільний порядок – узгодження заяв та узгоджувальних листів – на проведення масових заходів;

– заборонено встановлювати намети в громадських місцях, місцях масового скупчення людей, на тротуарах;

– встановлено суб’єктів узгодження (11 підрозділів та служб Ужгородської міської ради);

– обмежено двома місяцями час проведення масових заходів;

– встановлено пріоритет заявнику, який подав першим заяву про проведення заходу у випадку подання кількох заяв від різних заявників;

– встановлено право виконкому визначати місце проведення масового заходу, узгоджувати час і термін його проведення, відмінні від вказаних у заяві заявника;

– наділено управління муніципальної поліції правом вживати заходи до примусового припинення заходу.

  • Рішенням виконавчого комітету Мукачівської міської ради №98 від 05.05.2004 року визначено місця для проведення мітингів та інших масово-політичних заходів: Парк Перемоги.
  • Рішенням виконавчого комітету Свалявської міської ради №340 від 18.04.2001 року заборонено проводити мітинги та інші масово-політичні заходи біля навчальноосвітніх закладів міста та села Драчино, культових споруд, а також біля будівель та корпусів райлікарні.
  • Рішенням виконавчого комітету Рахівської міської ради № 152 від 31 жовтня 2003 року визначено місця для проведення мітингів та інших масово-політичних заходів: парк ім. Т.Г. Шевченка та парк відпочинку «Буркут».
  • В інших містах Закарпатської області не має обмежувальних рішень нормативно-правового характеру на проведення мирних зібрань, проте у разі звернення про проведення мирного зібрання практикується прийняття індивідуального рішення – дозволу – по кожному випадку окремо. Так, виконком Хустської міської ради прийнято рішення від 27.04.2007 року №239 „Про заборону проведення пікетування та перекриття руху транспорту».

Таким чином, вищезазначені рішення органів місцевого самоврядування мають суто рекомендаційний характер, однак у розумінні ст. 22 Конституції України вони звужують зміст і обсяг прав і свобод, а отже є обмеженням прав громадян.

Органи місцевого самоврядування Закарпатської області виходять за межі власної компетенції, встановлюючи різного роду обмеження права на мирні зібрання, та  помилково ототожнюючи мирні зібрання, передбачені ст. 39 Конституції України, із спортивними, видовищними та іншими масовими заходами.

Також, звертаємо увагу органів місцевого самоврядування Закарпатської області, що вищезазначені рішення приймаються переважно на підставі Указу Президії Верховної Ради СРСР від 28 липня 1988 року «Про порядок організації проведення зборів, мітингів, вуличних заходів і демонстрацій в СРСР».

Зазначений Указ встановлює дозвільний порядок проведення і 10-денний термін для подачі повідомлень про проведення масових зібрань. Дозвільний порядок полягає у наданні дозволу органом місцевого самоврядування на проведення мирного зібрання після подачі відповідного прохання організаторами мирного зібрання.

Постанова Верховної Ради України «Про порядок тимчасової дії на території України окремих актів законодавства Союзу РСР» від 12 вересня 1991 року передбачає, що «до прийняття відповідних актів законодавства України на території республіки застосовуються акти законодавства Союзу РСР з питань, які не врегульовані законодавством України, за умови, що вони не суперечать Конституції і законам України».

Указ явно суперечить ст. 39 Конституції України, оскільки остання встановлює для організації масових зібрань повідомчий, а не дозвільний порядок, і яка не містить обмежень щодо терміну подачі повідомлень.

Також, звертаємо увагу, що у відповідності до ст. 182 Кодексу адміністративного судочинства України органи місцевого самоврядування Закарпатської області негайно після одержання повідомлення про проведення зборів, мітингів, походів, демонстрацій тощо мають право звернутися до окружного адміністративного суду за своїм місцезнаходженням із позовною заявою про заборону таких заходів чи про інше обмеження права на мирні зібрання (щодо місця чи часу їх проведення тощо).

Враховуючи вищезазначене, керуючись ст.ст. 8, 22, 39 Конституції України, Громадська рада Закарпатської обласної державної адміністрації закликає органи місцевого самоврядування Закарпатської області:

–                           утриматись від необґрунтованого обмеження права громадян на проведення мирних зібрань;

–                           скасувати обмежувальні рішення права громадян на проведення мирних зібрань.

Голова

Громадської ради при

Закарпатській державній обласній адміністрації

Ф. Г. Харута

Залишити відповідь