Як зрозуміти, що вами маніпулюють?

Share

У понеділок, 4 березня відбувся ФРІ-вебінар «Медіграмотність: не дай себе потопити» від Євгена Бодаренка. Ділимось із вами важливими тезами з вебінару. Користуйтесь та розвивайтесь!

Як зрозуміти, що вами маніпулюють?

Новини впливають на наш емоційний стан. Це факт.

Є чотири емоційних стани:

  • активний негатив (відчуття “все пропало”, написання обурених постів у соцмережах, інколи й фізична агресія);
  • пасивний негатив (пригнічення, стан незрозумілості);
  • пасивний позитив (лояльне ставлення до чогось);
  • активний позитив (яскраві позитивні емоції, бажання поділитися з іншими, зробити щось.

Прослідкуйте свій емоційний стан до та реакцію після прочитання новини/посту/імейл-листа:

1. який емоційний стан у вас був до цієї новини?

2. як він змінився після прочитання?

Якщо ви відчуваєте негатив, особливо пасивний, — вами маніпулюють.

Як ми споживаємо будь-яку реальність?

Це добре ілюструє трикутник масової свідомості Огдена-Річардса, в якому один з кутів — факт, інший — як цю інформацію подали, а третій (верхній) — програмування: масове свідоме та несвідоме.

Давайте проаналізуємо ось це відео:

  • Факти: у місто ввійшли військові, також у ньому є площа та діти.
  • Як це подали: «розп’яли як Ісуса, в шортах та маєчці» і подібне — спосіб емоційно зачепити і створити картинку-образ в головах людей.

Який емоційний стан ця новина викликала?

Так, мало хто в неї повірив, але вона спричинила відчуття незрозумілості та пасивну агресію. В результаті всі досить насторожено і навіть агресивно зустріли українських військових, які замість того, щоб іти далі та закріпитися на більш вигідних позиціях були змушені витрачати дні на налагодження комунікації, тоді як ворог встиг підвезти свою зброю до кордонів.

Трохи по поняттях

Наратив — комплексне і цілеспрямоване викривлення реальності.

Боти — це ті, хто займаються формуванням інформаційного простору під чиюсь задачу. Це живі люди, які за гроші перероблюють інформацію у медіапросторі і навіть у тій самій Вікіпедії.

Трохи по міфотворчих історіях

Яке слово чи фраза вам спадає першими на думку, коли кажуть «Україна»? А «українці»? Якою ви уявляєте нашу країну через 5 років, що це буде за народ?

Купу років в українській літературі та історії нам нав’язувався образ стражденності нашого народу. Навіщо?

  • Уявіть: заходите ви в школу, а там портрет сумної Лесі Українки. Що ви подумали про цю жінку? Саме те, що нам і писали в підручниках. Хоча насправді життя цієї волинянки було сповнене справді яскравих подій: подорожі Кавказом, насичене подіями життя в Криму, вона любила веселитися та влаштовувати вечірки, мала цікаве особисте життя. Так само і Шевченко, і багато інших.

На вебінарі відкрили для себе  ще багато історій — про козаків та каву у Відні, про надзвичайну хитрість наших козаків та палаючих свиней, як  героїв у воєнній тактиці.

Розповідати довго, нижче лишаємо посилання на трансляції, ви знаєте, що робити;).

Медіаграмотність в контексті виборів Президента

В українців відсутні критерії до кандидатів, яким вони мають відповідати. Відсутність чітких вимог до перших облич країни, що відповідали б візії майбутньої держави, призводить до того, що кожен кандидат давить на болючі точки певної категорії виборців, обіцяючи вирішенння їхніх проблем.

В першу чергу медіаграмотність — це про самосвідомість. Ми маємо розуміти хто ми і як на нас впливає те, що нам транслюють. Розуміти, ким ми готові бути через 5, через 10 років. Якою ми хочемо бачити Україну через 5 років?

10 ЗАВДАНЬ, ЯКІ УКРАЇНА МАЄ ВИКОНАТИ У МЕДІАПРОСТОРІ

Тактичні:

  1. Мобілізація населення для ведення Гібридної війни
  2. Боротьба з корупцією
  3. Просування реформ
  4. Українізація менталітету

Стратегічні:

  1. Інтеграція (єднання) й відновлення (оздоровлення) української нації: медіа-терапія історичних травм
  2. Формування національної ідентичності в умовах глобального інформаційного простору
  3. Позбавлення постколоніального мислення та залишків радянських міфів

Перманентні:

  1. Очищення від ворожих та деструктивних ідеологічних конструктів
  2. Осучаснення ідеологічних міфів та створення нео-міфології
  3. Культурна, мистецька й духовна експансія.

Вебінар: частина 1, частина 2.

Почитати:

Подумати: як ми можемо красиво й гідно представити Україну за кордоном, піднімаючи її імідж?