учасники тренінгу підкорюють гори Грузії

Грузинські канікули

FacebookVKTwitterGoogle+Поділитись

Звіт про участь у міжнародному проекті ФРІ для сільських вчителів у Грузії

Для реалізації цілі ФРІ (формування нового покоління молоді, яка здатна самостійно, незалежно, виважено мислити, проявляти ініціативу і брати на себе відповідальність) є особливо важливою сучасна освіта молоді з сільських місцевостей та підтримка вчителів, які з ними працюють.

Саме тому я зав’язала партнерство у тренінгу з неформальних методів освіти для вчителів з сільських місцевостей… Що з цього вийшло? – Читайте у звіті!

Олександра Бакун,

Голова Міжнародної служби ВМГО ФРІ

Кажуть, що тих,  хто проробив у школі понад 10 років, важко чимось здивувати.  Я теж так думала доти, доки не побувала на міжнародному семінарі – тренінгу   «Hand in Hand – Формальна та неформальна  освіта» у Бакуріані (Грузія) .

10-17 серпня у грузинське  селище  Бакуріані з’їхались  вчителі  з 9 країн  – Швеції, Латвії, Польщі, Румунії, Іспанії, Білорусі, Молдови, України та Грузії , які працюють з сільською молоддю. Кожен з них ділився своїм досвідом, розповідав про школу, де працює, і про проекти,  які втілили у життя. Відразу скажу, що всі учасники – це непересічні люди, професіонали своєї справи, і в кожного з них є чому навчитися.

Бакуріані – невеликий населений пункт, в якому трохи більше двох тисяч жителів. Місце  – чарівне,  розташоване неподалік від Боржомської  ущелини на висоті 1700 м.  Куди не кинеш погляд – гори,  альпійські луки і ліси, є навіть ботанічний сад Грузинської Академії  Наук. А  ще у Бакуріані  чисте повітря, чудова вода, смачна і натуральна їжа та  привітні люди.   Власне кажучи,  Бакуріані – це чудовий гірськолижний курорт,  бо тут ми бачили і сучасні підйомники, і траси для зимових видів спорту (слалом, бобслей, стрибки з трампліна). Подейкують, що Бакуріані був улюбленим місцем відпочинку царської сім’ї через м’який клімат та велику кількість снігу, яка лежить у тутешніх горах   з жовтня по березень. Нам довелось побувати на перевалі Цхрацкаро, що розташований на висоті 2780 метрів на рівнем моря.  Краєвиди, маю вам сказати, приголомшливі!

Чудова  грузинська природа, привітність, уважність та кваліфікованість організаторів  створили незабутню творчу атмосферу на  тренінгу.

Досвідчені тренери змогли досягнути поставленої мети. Бо кожен з учасників не тільки вияснив для себе, чим є неформальна освіта, але й поїхав додому з твердим бажанням поширити здобуті знання і впроваджувати неформальні методи освіти в щоденну вчительську працю. Крім того, позитивна атмосфера семінару надихнула учасників новими ідеями і бажанням співпрацювати в найближчому майбутньому.

Багато часу ми дискутували. Особливо цікаво було обмінюватись думками  щодо системи освіти  у різних країнах світу.   Освіта  в Білорусі, Молдові, Україні  і, навіть, Румунії в цілому мало чим відрізняється, а от   Польща, Латвія та Швеція нас подивували.

ФРІ мотивує співпрацю шкіл

Ми побували  у типовій сільській школі у Бакуріані. В ній 250 учнів навчають 25 учителів.  Незважаючи на неідеальний стан у плані ремонту та забезпечення харчуванням (у школі немає їдальні), тут є окремий клас для навчання дітей-інвалідів і два комп’ютерні класи з підключенням до  мережі Wi-Fi  (до речі, Wi-Fi  «ловить» у Грузії скрізь, де ми були!) .

Цього року всі грузинські школярі  отримають  безкоштовно підручники, а першокласники ще й нетбуки! Навчальний рік у Грузії зазвичай розпочинається 15 вересня,  однак цього разу цей день потрапляє на неділю, тому навчання у грузинських школах розпочнеться  16 вересня. Окремо треба сказати про грузинські підручники – вони вразили навіть  благополучних  шведів. Хороша поліграфія  і  сучасне наповнення,  а головне – кількість викладеного  матеріалу доступна для того, щоб дитина його успішно засвоїла під час уроку!  До речі, латвійські вчителі  теж нас подивували тим, що цього навчального року у них вступає в дію законопроект про те, що учні забезпечуються всім необхідним для навчання, в тому числі  і робочими зошитами. Таким чином,  латвійським батькам залишається купити тільки  ручки та олівці. Шведи порадували високими соціальними стандратами, інтегрованістю маргіналізованих шарів суспільства у навчальний процес.

В сучасному світі інноваційних технологій, коли все дуже швидко розвивається і змінюється, доросла людина часто опиняється в ситуації, коли здобуті знання застарівають, а ринок праці вимагає нових умінь і навичок. Тому дуже важливо, щоб неформальна освіта була інтегрована в рамки  формальної освіти, а не конкурувала з нею.

В неформальній освіті нема вчителів чи наставників, а натомість є фасілітатори (посередники), тобто ті, хто створюють комфортну атмосферу для навчання. Вони не дають готових відповідей, а розвивають уміння самим робити власні висновки. Таке навчання називається «learning by doing» (навчання в дії). При такому навчанні ми вчимося з власного досвіду, вчимося взаємодіяти  і вчимося правильно вчитися.

Звісно,  приємних вражень залишилось багато, втім, є  багато проблем, над якими варто замислитись. Обмінюючись думками з членами української делегації, Надією Журбою, вчителькою англійської  з Львівщини та Іриною Вовкотруб – вчителькою географії з Уманського району, ми  одностайно зазначили, що  українським вчителям треба швидше інтегруватись в  сучасний освітній простір  і пропагувати кращі українські педагогічні ідеї так, щоб ними міг скористатись цілий світ.

Хотілося б, щоб для вчителів таких проектів було більше. Щоб більше вчителів мали змогу відвідати такий тренінг, як ми, за що дуже вдячні грузинським організаторам і організації ФРІ за те, що підтримала такий чудовий проект, і Олександрі Бакун, що відібрала нас для участі.

 Лариса Мітленко,

заступник директора Новопразького навчально-виховного комплексу Олександрійського району Кіровоградської області

Надія Журба,

учитель англійської мови школи № 4 у Львові (село Солонка, Пустомитський район, Львівська область).

Напишіть відгук