У ФРІ просять депутатів не нищити свободу протестів законодавчо

FacebookVKTwitterGoogle+Поділитись

ФРІЧленам Комітету ВР з прав людини
ПАЦКАНУ Валерію Васильовичу, БЕНЮКУ Богдану Михайловичу, ЛУЦЕНКО Ірині Степанівні, ДЖЕМІЛЄВУ Мустафі, ГЕРМАН Ганні Миколаївні, ГАЙДОШУ Іштвану Ференцовичу, ПОПЕСКУ Івану Васильовичу, САМОЙЛЕНКУ Василю Петровичу, ШЕВЧЕНКУ Андрію Віталійовичу

Щодо НЕБЕЗПЕК реєстрації проекту закону про протести в Україні Координаційної ради з питань розвитку громадянського суспільства при Президентові (“законопроет Захарченка-Ставнійчук”)

Шановні народні депутати!

Просимо Вас утриматися від реєстрації проекту “закону Захарченка-Ставнійчук” про протести в Україні, який у разі його ухвалення призведе до різкого збільшення неправосудних судових заборон мирних протестів та масових випадків кримінального переслідування протестувальників.

По-перше, дійсно небажані для влади в політичному чи економічному плані мітинги суд заборонятиме набагато легше, ніж зараз, оскільки проект пропонує узаконити обов’язок повідомляти владу про протести за два дні до їх початку (ч.1 ст.7 проекту). Нагадую, зараз конкретних строків повідомлення в законодавстві не встановлено. Але як показує вітчизняна судова практика, навіть двох днів достатньо, щоб підконтрольні владі судді під будь-яким приводом забороняли проводити мирні зібрання. Зокрема, торік суди обмежили право на протест у 84,3% від загальної кількості таких справ. Тобто суд забороняє, якщо встигає заборонити. Тому як ст.16 проекту, яка покликана обмежить простір для фантазії адміністративних судів, не прописуй, але судді, як і зараз, матимуть шаблонні рішення про заборону – мовляв, зібрання загрожує інтересам національної безпеки чи громадського порядку, і там, на думку влади, буде застосовуватися фізична сила, зброя та інші небезпечні засоби (ст.16 проекту). По-друге, якщо протестувальники все ж не злякаються і вирішать проводити спонтанне зібрання без повідомлення влади, то ризикують або потрапити у в’язницю на строк до трьох років, або все ж відкупитися від ув’язнення, сплативши штраф розміром від 8500 до 17000 гривень. В наш час про дійсно масові чи політично небажані мітинги влада взнає з соцмереж, ЗМІ та “оперативних даних“ міліції. Тому “дискусія“ про те, чи дійсно спонтанним є зібрання, в протестувальників відбуватиметься прямо на вулиці безпосередньо з судовим виконавцем і “беркутом”, продовжиться в автозаці, а потім – в залі суду. І поки людей будуть судити за кримінальний злочин (ст.382 Кримінального кодексу – невиконання рішення суду), самим людям необхідно буде довести судді, що письмово повідомити про протест за два дні було саме “неможливо“ і що протест був саме “невідкладним“ (п.5 ч.1 ст.1 проекту), а також, що про спонтанний (!) протест влада була попереджена хоча б усно (ч.1 ст.14 проекту). Не доведуть – тюрма, або демотивуючий штраф.

Під ударом, перш за все, – масові мирні акції, небезпечні для влади мирні акції в політичному чи економічному плані. Тобто, в тому числі акції політичної опозиції типу “Вставай, Україно!” Під ударом і неполітичні акції на соціально-економічну тематику (щодо проблем з роботою, зарплатою, стипендіями, пільгами), яких у невиборчі роки близько 60% від усіх протестів в Україні.

Підкреслюємо, що ця безумовно вбивча для свободи зібрань в Україні схема буде можливою і через дійсно прогресивну норму законопроекту – скасування чинної, проте антиконституційної адмінвідповідальності за “порушення встановленого порядку організації або проведення“ мирних зібрань (ст.185-1 Кодексу про адмінправопорушення), яка зазвичай є підставою для міліцейських затримань під час протестів зараз. Проте дана норма в комбінації з обовязком повідомляти за два дні та неспонтанними “спонтанними“ зібраннями законопроекту лише призведе до різкого збільшення неправосудних судових заборон мирних протестів та відкриє шлях масового кримінального переслідування протестувальників в Україні.

Щодо нечисельних спонтанних акцій будуть як і сьогодні застосовуватися міліцейські репресії згідно п.5 ст.11 Закону “Про міліцію” (затримання) та інших статей Кодексу про адміністративні правопорушення і Кримінального кодексу. Зокрема, ст.185 КУпАП (“злісна непокора законному розпорядженню або вимозі працівника міліції”) та ст.173 (“дрібне хуліганство”) вже зараз використовуються для міліцейських затримань під час мирних зібрань. До того ж, найбільш репресивна санкція ст.185 КУпАП, як і ст.185-1 КУпАП, – 15 діб адмінарешту. За даними моніторингу Центру дослідження суспільства – організації-учасниці Всеукраїнської ініціативи “За мирний протест!” – торік відбулося мінімум 425 негативних реакцій на протести за участю правоохоронних органів. В той час, як, за інформацією Міністерства внутрішніх справ, до адміністративної відповідальності в 2012 році за статтею 185-1 було притягнуто 124 особи. Тобто міліцейські репресії щодо нечисельних спонтанних акцій все одно будуть як в рамках українського законодавства, так і не в його рамках.

3 червня 2013 року

З повагою,

Михайло КАМЕНЄВ,
експерт Інституту “Республіка”, організації-учасниці і співзасновниці Української Гельсінської спілки з прав людини (УГСПЛ); делегат ВМГО “Фундація Регіональних Ініціатив” (ФРІ) у Всеукраїнській ініціативі “За мирний протест!”
+380674042646

Читайте також статтю ФРІшника Михайла Каменєва Ментівський законопроект Захарченка знищить свободу зібрань і захистить Межигір’я” – http://bit.ly/11Xtsdf

Читайте також статтю ФРІшника Михайла Лебедя Побиття журналістів як привід до “закручування гайок” – http://bit.ly/1ayh3vu

Читайте також статтю ФРІшника Дмитра Сінченка Як заборонятимуть протести” – http://bit.ly/11qRtHK

Читайте також статтю відомого правозахисника Володимира Чемериса “На острівці свободи”http://bit.ly/14fPBCE

Позиція ФРІ та дружніх організацій щодо законодавчого регулювання свободи мирних зібрань в Україні – http://fri.com.ua/?p=18375

Порівняльна таблиця “еволюції” скандального законопроекту 2450 в “законопроект Захарченка-Ставнійчук” – http://zmina.org.ua/?p=5817

ВІДЕО про те, як ФРІ разом з дружніми організаціями успішно поборола скандальний законопроект №2450 про протести в Україні, який нещодавно виключили з порядку денного сесії ВР – http://youtube.com/watch?v=S3F_Ri-yzIM

Напишіть відгук