ФРІ пропонує владі доопрацювати проект нового Трудовго кодексу разом з молоддю

FacebookVKTwitterGoogle+Поділитись

ФРІВМГО “Фундація Регіональних Ініціатив” (ФРІ) просить владу не розглядати у Верховній Раді проект нового Трудового кодексу у другому читанні до того, як відбудуться повноформатні перемовини з молоддю. Раніше Національний комітет Всеукраїнської громадянської кампанії “МОЛОДІЖНА ВАРТА”, до складу якого разом з ФРІ входять 12 позапартійних всеукраїнських молодіжних організацій та 2 об’єднання органів студентського самоврядування, вже висував владі 10 вимог щодо законопроекту №1108. Частина з вимог після звернень і акцій протесту громадськості була повнісю, або частково врахована у новому тексті проекту, який зараз пропонується Верховній Раді для ухвалення. Проте найбільш одіозні норми у законодавчій ініціативі лишились. ФРІ вкотре дякує профспілці “Захист праці” за допомогу в аналізі законопроекту.

Президенту України
ЯНУКОВИЧУ В.Ф.

Голові Верховної Ради України
Литвину В.М.

Голові депутатської фракції Партії регіонів у Верховній Раді України
ЄФРЕМОВУ О.С.

Щодо нового Трудового кодексу України

(законопроекту № 1108)

Шановний Вікторе Федоровичу!

Шановний Олександре Сергійовичу!

Шановний Володимире Михайловичу!

Всеукраїнська молодіжна громадська організація “Фундація Регіональних Ініціатив” (ФРІ) мусить звернутися до Вас з наступним:

І. Окремі положення нового Трудового кодексу суперечать передвиборчій програмі Партії регіонів “Стабільність і добробут” та передвиборчій програмі Президента “Україна для людей”. І разом з тим, частина програми взагалі не ввійшла до проекту кодексу, що є неприпустимим з огляду на те, що це базовий документ у сфері регулювання питань праці. Зокрема, Трудовий кодекс в такому вигляді не врегульовує проблеми, які неодноразово підіймалися в програмних документах Віктора Януковича та Партії Регіонів:

– працевлаштування молоді за першим і наступним робочим місцем;

– відносини між роботодавцями та працівниками, що потребують покращення житлових умов;

– особливості працевлаштування молодих спеціалістів в бюджетних установах тощо.

Без зазначення в кодексі цих базових норм, встановлення загальних правил і визначення їх, чи дроблення посилань на спеціальні закони та постанови, прийняття кодексу буде лише декларацією про наміри здійснення реформ, а не самою реформою, щонайменше для 13 млн. молодих виборців.

ІІ. Крім того, зауважимо, що ряд положень кодексу в такому вигляді, як він переданий на друге читання, викликають значне занепокоєння молоді. Тому пропонуємо здійснити доопрацювання вже прописаних норм проекту, зокрема:

1. В ст.143 проекту нового Трудового кодексу зазначити максимальну межу тривалості робочого дня при підсумковому обліку робочого часу (як це запропонував Голова парламентського Комітету з питань соціальної політики та праці Хара В.Г., ініціювавши розгляд у Верховній Раді розгляд законопроету “Про внесення змін до Кодексу законів про працю України (щодо тривалості робочого дня (зміни)” № 4682-д від 01.07.2010);

2. Змінити п.2 ст.319 проекту нового Трудового кодексу встановивши верхню межу тривалості відпрацювання працівників, або верхню межу відшкодування роботодавцю витрат, пов’язаних з оплатою професійної підготовки, перепідготовки чи підвищенням кваліфікації працівників, запобігши утриманню працівників роботодавцями через маніпулювання заробітною платнею, доходами та погіршенням умов праці.

3. Відмовитись в ст.13 проекту нового Трудового кодексу від ідеї законодавчого введення нормативних актів роботодавців у сфері праці шляхом видання роботодавцями в односторонньому порядку наказів, розпоряджень та рішень. Впевнені, що узаконення даного нововведення призведе до чисельних зловживань з боку роботодавців. Тому радимо повернутися до ідеї державного регулювання умов праці законами України (Цивільним кодексом, Кодексом законів про працю та ін.).

4. Відмовитись в чт.1 ст.121 та чт.5 ст.122 проекту нового Трудового кодексу від спрощеної процедури звільнення працівників шляхом зменшення повноважень професійних спілок. Радимо повернутися до імперативної норми ч.1 ст.43 чинного Кодексу законів про працю, згідно з якою звільнення може відбуватися лише за попередньою згодою профоргану.

5. Відмовитись в ст.47 проекту нового Трудового кодексу від обмеження прав випускників навчальних закладів та людей з обмеженими фізичними можливостями у питанні встановлення випробування при прийнятті на роботу. На нашу думку, подібне нововведення ще більше закріпить практику безоплатної експлуатації молоді. Тому радимо повернутися до норми п.3 ст.26 чинного Кодексу законів про працю, згідно з якою випробування не встановлюється при прийнятті на роботу усіх молодих робітників після закінчення професійних навчально-виховних закладів, усіх молодих спеціалістів після закінчення вищих навчальних закладів, а також інвалідів, направлених на роботу відповідно до рекомендації медико-соціальної експертизи.

6. Відмовитись в п.1 ст.35 проекту нового Трудового кодексу від ідеї обмеження строком в один рік після закінчення чи припинення навчання або служби права на працевлаштування за рахунок квоти робочих місць на підприємствах для неповнолітніх та осіб, які закінчили або припинили навчання в загальноосвітніх, професійно-технічних, вищих навчальних закладах чи звільнилися з військової або альтернативної служби. Радимо повернутись до норм ст.197 чинного Кодексу законів про працю щодо надання молоді першого робочого місця на строк не менше двох років після закінчення чи припинення навчання або служби.

7. Змінити ч.2 ст.315 проекту нового Трудового кодексу щодо надання роботодавцям права розривати трудовий стаж працівників на момент підвищення їх кваліфікації, конкретизувавши умови та обставини таких випадків.

З надією на розуміння і співпрацю та пропозицією не розглядати у Верховній Раді законопроект у другому читанні до того, як відбудуться повноформатні перемовини з молодіжними організаціями,

Євген Демченко, Голова Всеукраїнської молодіжної організації “Фундація Регіональних Ініціатив” (ФРІ)

Михайло Лебедь, заступник Голови Всеукраїнської молодіжної організації “Фундація Регіональних Ініціатив” (ФРІ)

ДОВІДКА:

МОЛОДІЖНА ВАРТА – це кампанія, яка об’єднує незалежні позапартійні всеукраїнські молодіжні організації та об’єднання органів студентського самоврядування на час роботи діючого скликання Верховної Ради України у 2007-2012 роках. ВМГО “Фундація Регіональних Ініціатив” (ФРІ) – організація-учасник кампанії.

Аналіз небезпек для молоді у законопроекті №1108 у форматі порівняльної таблиці від юриста профспілки “Захист праці” Віталія Дудіна – http://fri.com.ua/wp-content/uploads/2012/05/YTK2012.doc

Напишіть відгук