Профільний парламентський Комітет підтримав позицію громадськості проти узаконення “екстремізму”

FacebookVKTwitterGoogle+Поділитись

Сьогодні Комітет Верховної Ради України з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності в цілому підтримав позицію громадськості щодо законопроекту № 9156 “Про протидію екстремізму”, прийнявши рішення рекомендувати Верховній Раді відхилити дану законодавчу ініціативу. Відбулося це, в тому числі, через ініційоване ВМГО “Фундація Регіональних Ініціатив” (ФРІ) звернення, яке підтримали ХОГО “Молодіжна правозахисна група-Харків” (МПГ-Харків), ВГО “Інститут Республіка”, Правозахисний центр “Поступ”, ВГО “Інститут політичної освіти” (ІПО), ХОГОІ “Взаємодопомога” та Проект “Без кордонів” ГО Центр “Соціальна дія”. Альтернативні звернення надіслали Мережа ГО “Ініціатива Розмаїття”, ХОГО “Молодіжна правозахисна група-Харків” (МПГ-Харків), Всеукраїнська асоціація ГО “Українська Гельсінська спілка з прав людини” (УГСПЛ) та ХОГОІ “Взаємодопомога”. Активно допомагав також Центр громадянських свобод (ЦГС).

Члени Комітету погодилися також із зауваженнями, висловленими фахівцями Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради та інших установ, зокрема Служби безпеки України, Генеральної прокуратури, Міністерства внутрішніх справ, Міністерства юстиції, Інституту законодавства Верховної Ради, Національної академії прокуратури та Національного університету “Юридична академія України імені Ярослава Мудрого”. Народні депутати, зокрема зазначили, що запропоноване визначення автором поняття екстремізму є “вкрай неконкретизованим і таким, що одночасно підпадає під дію декількох статей Кримінального кодексу”. Крім того, види екстремістської діяльності, визначені у ст. 5 проекту, вже передбачені у якості відповідних злочинів (ст.ст. 109 “Дії, спрямовані на насильницьку зміну чи повалення конституційного ладу або на захоплення державної влади”, 258 “Терористичний акт”, 258-1 “Втягнення у вчинення терористичного акту”, 258-2 “Публічні заклики до вчинення терористичного акту”, 258-3 “Створення терористичної групи чи терористичної організації”, 258-4 “Сприяння вчиненню терористичного акту”, 295 “Заклики до вчинення дій, що загрожують громадському порядку”, 343 “Втручання в діяльність працівників правоохоронного органу, працівника державної виконавчої служби”, 344 “Втручання у діяльність державного діяча”, 376 “Втручання в діяльність судових органів” Кримінального кодексу). Члени Комітету також наголошували, що у частині першій запропонованої проектом статті 101-1 Кримінального кодексу пропонується передбачити адміністративну преюдицію для зазначених у ній діянь. Проте при розробці та прийнятті чинного Кримінального кодексу 2001 року розробники та законодавець відмовились від нього, виходячи з того, що діяння, яке за своєю природою та відповідно до положень закону вважається адміністративним правопорушенням, не може “перетворитись” на злочин (тобто стати діянням зі значно більшим ступенем небезпеки для суспільства) лише тому, що воно вчинене певною особою вдруге або втретє. На думку народних депутатів, незрозумілими є норми законопроекту щодо віднесення “екстремістської діяльності, що загрожує громадському порядку та громадській безпеці” до злочинів проти основ національної безпеки України.

Тому члени Комітету вважають “сумнівною необхідність прийняття спеціального закону щодо протидії екстремізму, який не тільки не сприятиме досягненню мети, а й може створити передумови для масових порушень прав і свобод людини і громадянина”.

Нагадуємо, що законопроект № 9156 фактично покликаний замінити собою Кримінальний кодекс України та Кодекс України про адміністративні правопорушення. Законодавча ініціатива № 9156 також суперечить Конституції України, Загальній декларації прав людини, ратифікованим Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод та Міжнародному пакту про громадянські і політичні права – міжнародним зобов’язанням України щодо захисту прав людини. Розпливчаті дефініції законопроекту № 9156 подібні на “зраду Батьківщині” з радянського, та на “розпалення соціальної ворожнечі” з казахського законодавства. Таким чином проект № 9156 зазіхає на права реалізації людиною свободи думки, свободи переконань, свободи вираження поглядів, свободи мирних зібрань та асоціацій, свободи одержувати та передавати інформацію, може призвести до закриття будь-якого ЗМІ та позбавлення волі будь-кого, хто не сподобається владі.

Нагадуємо, що в ініційованому ФРІ зверненні громадські організації просили членів профільного парламентського Комітету не приймати жодного рішення щодо законопроекту № 8148, щоб після перевиборів Верховної Ради законопроект був автоматично відхилений згідно з ч.1 ст.105 Закону “Про Регламент Верховної Ради України”. Але відсьогодні доля законопроекту тепер залежить виключно від парламенту.

Тексти більшості звернень можна знайти тут – http://fri.com.ua/?p=15092

Напишіть відгук