Кицюк: “Польове використання ресурсів Соціальних Медіа у громадському активізмі та діяльності 0.1”

FacebookVKTwitterGoogle+Поділитись
Кицюк
Максим Кицюк

Текст роздаткових матеріалів лекції на тему “Робота в мережі Інтернет: нові медіа, власний сайт Максима Кицюка, члена Інституту “Республіка”, тренера ВМГО “Фундація Регіональних Ініціатив” (ФРІ), члена-кореспондента Міжнародної мережі “Молодіжний правозахисний рух” (МПР) та активіста Міжнародної наглядової місії Комітету міжнародного контролю за ситуацією з Правами Людини в Білорусі. Лекція відбулася 8 жовтня у Києві під час дводенного навчання в рамках проекту на захист свободи мирних зібрань в Україні, що реалізується в Інститутом “Республіки” та Центром дослідження суспільства за підтримки National Democratic Institute:

Польове використання ресурсів Соціальних Медіа у громадському активізмі та діяльності 0.1

1. Активізм в Інтернеті

Соціальні медіа швидко стали одним з найбільш потужних комунікаційних інструментів у розвинених країнах світу. Вони використовуються для закликів до дії, для реєстрації подій, що відбуватимуться, у роботі у соціальних мережах, таких як Twitter, Facebook, Vk та у службах обміну миттєвими повідомленнями,тощо. Менше з тим, тепер є платформа для вільного спілкування, моніторингу, складання статистики та освіти.

Але, як і все хороше в житті, завжди є опозиційні погляди, що  прагнуть до дискредитації гарних ідей. Страшно те, що у даному випадку, опозиція виходить від групи людей, які були поставлені при владі нами та виключно для захисту наших прав і громадянських свобод – уряду. Від Саудівської Аравії до Великобританії, уряди намагаються знайти методи тиску на використовуючих соціальні медіа з метою координації цивільних викликів. Хіба ж це не найяскравіший прояв втручання та порушення наших конституційних свобод?

На перший погляд, це не необґрунтовані дії з боку урядів, а, скоріше, свідчення того, що прихильність справі боротьби зі злочинністю дійсно стоїть на найвищому рівні, навіть в умовах технічного прогресу сьогодення. Це чудова мета, але, на жаль йде прямо проти одного з найбільш фундаментальних стовпів демократії – захисту наших конституційних свобод, включаючи право на недоторканність приватного життя. І навіть якщо вони були б у змозі виправдати власні дії конституційно, існують речі, що не піддаються зловживанням з боку можновладців, чи не так?

Це ще один спосіб, в якій уряд намагається зменшити силу впливу соціальних медіа. Після заворушень у Лондоні, уряд Великобританії створив робочу групу по обмеженню доступу до соціальних мереж і кур’єрських послуг під час ймовірних заворушень. У Саудівській Аравії минулого року були заборонені месенджери BlackBerry через “очевидну проблеми безпеки”. Це просто короткий перелік регулювань або обмежень у використанні найбільш популярних соціальних мереж, або навіть обмежень доступу до мережі Інтернет, які ми вже бачили у кількох азіатських країнах та, наприклад, європейській Білорусі.
Всі перераховані вище приклади вказують на тривожну глобальну тенденцію, коли уряди, яким щось не подобається, намагаються запобігти цьому безпосередньо, ставлячи під загрозу права громадян. Враховуючи, що право на протест проти усього, чого ми не хочемо, знову ж таки, закріплене у нашій Конституції, сподіваюсь, що уряд буде заохочувати використання соціальних засобів масової інформації, а не буде ховатись від них. І постає питання: чи варто врегульовувати медіа-контент та соціальні медіа-ресурси? Я впевнений, що ні. І пропоную Вам власний погляд на використання таких ресурсів.

2. Створення скриньок

Електронна пошта схожа на звичайну пошту, маючи ті ж самі переваги і недоліки. Звичайний лист складається із конверта, на якому зазначена адреса отримувача і стоять штампи поштових відділень шляху слідування, та вмісту — власне листа. Електронний лист складається із заголовків, які містять службову інформацію (про автора листа, отримувача, шлях проходження листа), які служать, умовно кажучи, конвертом, та власне вміст самого листа. За аналогією зі звичайним листом, відповідним методом можна внести в електронний лист інформацію якого-небудь іншого роду, наприклад,фотографію тощо. Як і у звичайному листі можна поставити свій підпис. Звичайний лист може не дійти до адресата або дійти з запізненням, — аналогічно і електронний лист. Звичайний лист доволі дешевий, а електронна пошта — найдешевший вид зв’язку.

Електронною поштою можна надсилати не лише текстові повідомлення, але й документи, графіку, аудіо, відеофайли, програми тощо. Електронна пошта дуже корисна, якщо немає повноцінного доступу (on-line) до Інтернету. Через електронну пошту можна отримати послуги інших сервісних мереж.

Електронна пошта — типовий сервіс відкладеного зчитування (off-line). Після відправлення повідомлення, як правило, у вигляді звичайного тексту, адресат отримує його на свій комп’ютер через деякий період часу, і знайомиться з ним, коли йому буде зручно.

Сучасний пакет програм електронної пошти має добре організований інтерфейс користувача, який не потребує багато часу і зусиль для засвоєння, та звичайно забезпечує такі додаткові функції:

●       ідентифікація власника поштової скриньки;

●       автоматичне приєднання підпису;

●       адресні книги;

●       перевірка орфографії;

●       можливість створення поштових скриньок різного призначення;

●       шифрування/дешифрування повідомлень;

●       робота у автономному (off-line) режимі;

●       фільтрацію/маршрутизацію повідомлень;

●       автоматична відправка відповіді про тимчасову відсутність отримувача або

●       автоматична переадресація листа на іншу адресу електронної пошти.

Найпопулярнішими у світі поштовими службами на сьогодні є:

Поштовий клієнт Популярність
Microsoft Outlook 39.63%
Yahoo! Mail 15.65%
Hotmail 15.35%
Apple Mail 8.25%
iPhone / iPod Touch 5.78%
Gmail 5.51%
AOL Mail 2.76%
Lotus Notes 6 1.72%
Thunderbird 2 1.12%
Інші 4.23%

Складено Campaign Monitor

Тим не менш, в Україні популярні такі поштові служби як: Gmail, Mail.ru, Ukr.net, Yahoo, I.ua, Яндекс, Hotmail, Meta, Mail.ua, тощо. Реєстрація у цих поштових службах є безкоштовною, як і їх подальше використання. За характеристиками важко дати адекватну оцінку, проте моя порада – Gmail, який, по-перше, з’єднаний і з Документною службою і Календарем, та іншими ресурсами компанії Google. Плюс доступ до поштової скриньки та чату доступний майже зі всіх мобільних платформ, що робить його, на мою думку, найдоступнішим в Україні. Зокрема, спілкуватися з протестного натовпу, полиці плацкарту чи міліцейського “автозаку” з мобільного іноді дуже актуальне, тим паче, що є можливість і поштової розсилки, і планування, і роботи з користувачами онлайн.

3. Створення розсилок

Використання електронних розсилок якісно впливає на роботу у групах, та швидко поширює новини, стимулюючі дискусії та швидкі реакції серед учасників групи розсилки. Раджу ознайомитись з Google-групами, як одним з найефективніших ресурсів для розсилок інформації.

4. Створення календарних планів

Дозволяє опрацьовувати планування заходів та зустрічей, а в деяких службах, з можливістю попереднього нагадування за допомогою SMS повідомлень.

5. Створення медіа-бази

З першого дня діяльності збирайте контакти людей, з якими спілкуєтесь. А згодом впорядковуйте їх. Це дасть Вам можливість оперативно знаходити потрібні вам контакти та швидко поширювати потрібну інформацію, зокрема у своїй діяльності маю декілька баз, однією з яких є регіональні ЗМІ, що дозволяє вести інформаційну роботу за таргетинговою системою.

6. Створення екаунтів у соціальних мережах

Першим інтернет-сайтом, який пропонував можливості роботи із соціальними мережами, був classmates.com, який з’явився в 1995 році. У слід за ним, в 1997 році з’явився SixDegrees.com. Починаючи з 2001 року почали з’являтись сайти, в яких використовувалась технологія під назвою Коло друзів. Ця форма соціальних мереж, яка широко використовується у віртуальних спільнотах, набула широкої популярності в 2002 році та розквітнула з появою сайту Friendster. Наразі, існує більш ніж 200 сайтів з можливостями організації соціальних мереж. В цих спільнотах, спочатку, група перших користувачів надсилає запрошення членам власних соціальних мереж приєднатись до спільноти сайту. Нові члени повторюють цей процес, збільшуючи загальну кількість учасників та зв’язків в мережі. Сайти, також, пропонують такі можливості, як автоматичне оновлення адресних книг, перегляд особистої інформації один одного, утворення нових зв’язків за допомогою «служб знайомств» та інших форм соціальних зв’язків у мережі. Соціальні мережі також можуть організовуватись навколо ділових стосунків, як, наприклад, у випадку LinkedIn.

Більшість із соціальних мереж в Інтернеті є публічними, дозволяючи будь-кому приєднатись. Деякі організації, такі як великі корпорації, також мають доступ до приватних служб соціальних мереж. Вони встановлюють ці програми на власних серверах та надають можливість робітникам оприлюднювати свої мережі контактів та відносин із зовнішніми особами та компаніями.

Facebook

Користувачі Facеbook’у мають можливість створювати профілі з фотографіями, списками інтересів, контактними даними та іншою особистою інформацією. Вони можуть спілкуватися із друзями та іншими користувачами за допомогою приватних або загальнодоступних повідомлень і чату. Також користувачі можуть створювати і приєднуватися до груп за інтересами та «сторінок уподобань» . Деякі з цих сторінок підтримують організації як засоби реклами. Для більшої безпеки Facebook надає своїм користувачам можливість вибирати власні налаштування приватності та осіб, які можуть переглядати окремі частини їхнього профілю. Доступ до веб-сайту безкоштовний, а прибутки надходять від реклами, зокрема банерної. За умовами Facebook’у ім’я користувача та його зображення для профілю (за наявності) будуть загальнодоступними. Налаштування приватності дають змогу користувачам контролювати, хто може бачити інформацію, якою вони діляться, а також хто може знаходити їх у пошуку.

Офіційний додаток Facebook’у доступний для iPhone OS,Android OS і Palm webOS. Компанії Nokia та Research In Motion оснащують свої мобільні пристрої Facebook-додатками. Понад 150 мільйонів користувачів у 60 країнах світу через 200 мобільних операторів заходять до Facebook’у через мобільні пристрої.

В Україні, за даними сайту Alexa.com Facebook є 7-им за відвідуваністю сайтом в Україні та 2-им за відвідуваністю сайтом в США. Кількість українських користувачів Facebook на середину лютого 2011 сягає 1 190 тисяч.

LinkedIN

LinkedIn надає можливість зареєстрованим користувачам створювати і підтримувати список ділових контактів. Контакти можуть бути запрошені як з сайту, так і ззовні, проте LinkedIn вимагає попереднє знайомство з контактами. У випадку, коли користувач не має прямого зв’язку з контактом, він може бути представленим через інший контакт.

Користувачі LinkedIn можуть використовувати список контактів у різних цілях:

●       Бути представленими через існуючі контакти і розширювати зв’язки;

●       Здійснювати пошук компаній, людей, груп за інтересами;

●       Публікувати професійні резюме і здійснювати пошук роботи;

●       Рекомендувати і бути рекомендованими;

●       Публікувати вакансії;

●       Створювати групи за інтересами.

LinkedIn також дозволяє публікувати інформацію про ділові поїздки, майбутні конференції, прочитані книги.

Vk

В Контакті – доволі радикальна мережа за змістом, проте зручна у користуванні. Розвиток ресурсу можна споглядати майже щодня, розробники публікують результати роботи щомісяця, що підкреслює зацікавленість у нових користувачах та небайдужість до існуючих. Зокрема FB вже давненько не звітувався за виконані зміни, просто ставлячи користувача віч-на-віч з нововведеннями. Згадавши FB, хочеться зауважити, що за структурою та користуванням В Контакті дещо нагадує вищезгаданий аналог, тому робота з ним теж не є важкою. На сьогодні ресурс має більше 100 млн користувачів, займає 3 місце серед сайтів по відвідуванню в Україні та доступний аудиторії більш ніж 65 мовами. Ті самі групи, зустрічі, повідомлення. Але моя думка спотворена подейкуваннями про доступ ФСБ до екаунтів В Контакті, тому, раджу, писати менше особистої інформації.

Українські соціальні мережі:

Connect.ua  — молодіжна соціальна мережа,

Profeo — ділова соціальна мережа для професіоналів,

Українські науковці у світі — соціальна мережа для науковців, тощо.

7. Планування кампанії

Ретельне планування підвищує ймовірність того, що кампанії з інформування буде ефективним у тому, щоб право повідомлення для потрібної аудиторії, і тим самим сприяти бажаного кінцевого результату. Дане Керівництво визначає основні етапи процесу планування і дає посилання на додаткову інформацію.

Перед тим як почати, щоб провести дослідження, приймати рішення або планування нових заходів, корисно проаналізувати, що організація вже намагалася і досягла в плані медіа-просвітницької діяльності.

●       Які інформаційно-пропагандистські зусилля (заходи, кампанії, комунікаційні продукти) були проведені до сих пір?

●       Чи глядачі були мішенню цих зусиль?

●       Що працює?

●       Що не спрацювало?

●       Які партнерства були створені за ці зусилля?

З урахуванням уроків, отриманих у минулому, при визначенні цілей, які кампанії нової пропаганди повинні домогтися них, і тому важливо розглянути наступні питання:

●       Які проблеми, що повинні бути виконані з новою пропагандистською кампанією? Прикладами таких проблем формується необхідність: сприяння творчій та винахідницькій діяльності у певній галузі або регіоні; недостатню обізнаність про переваги кінцевих цілей; підвищення поваги до пропагандистської кампанії; глибше розуміння того, які права має пропагандистська кампанія і як вона має бути приведена до реалізації.

●       Як ці проблеми стосуються більш широких цілей організації та / або національні уряди? Відповідь на це питання може допомогти вибрати завдання, які повинні отримати пріоритетну увагу і фінансування. Ці пріоритетні завдання, у свою чергу, допоможуть визначити цілі для нової кампанії з населенням.

Висловлюючи цілі кампанії з інформування, важливо пам’ятати що кампанія прагне змінити. Зверніть увагу, що у той час як навчання і зміна відносин можуть відігравати певну роль в остаточному підсумку, зміна поведінки цільової аудиторії, освіти і зміни загалом не кінцева мета сама по собі.

Цілі можуть бути виражені через підвищення обізнаності / освіту, щоб змінити сприйняття і ставлення цільової аудиторії до того чи іншого питання. Ці зміни у сприйнятті і ставленні, відкритому шляхові до кінцевої мети, зміни поведінки, як згадано вище.

Дослідження має важливе значення на кожному етапі розвитку комунікаційної програми будь-якої кампанії з населенням.У плануванні і попередньому тестуванні, дослідження допомагає визначити цільову аудиторію і обрати кращі повідомлення та інструменти для досягнення цієї аудиторії. На етапі моніторингу, дослідження дають цінну інформацію, яка може допомогти адаптувати кампанію та гарантувати, що це приведе до успіху. Нарешті, на етапі оцінки, результати досліджень забезпечують уроки та / або обгрунтування для майбутніх кампаній.

Різні аудиторії мають різні бажання і потреби, тому організатори кампанії мусять  підходити до них по-різному. Сегментація аудиторії полегшує процес адаптації повідомлення і засобів зв’язку, залежно від потреб і бажань цільової аудиторії.

При виборі серед альтернативних можливих цільових аудиторій, це допомагає думати про те, що поведінка буде рекламувати кампанію і людей, які самим безпосереднім чином беруть участь або постраждали від такої поведінки.

Комунікаційні програми повинні бути засновані для вищезазначених цілей і завдань, не забуваючи врахування досліджень і чітке розуміння цільової аудиторії. Серед найбільш важливих рішень, які будуть зроблені в комунікаційній програмі, є вибір правильного повідомлення та середнього досягнення у цільовій аудиторії.

Щодо оперативних методів, пропоную одразу розробити хеш-тег заходу та чітко зформувати робочу групу – хто за що відповідає, та хто, у разі чого, виконуватиме ті, чи інші функції. Визначити єдиний телефон та персону для інформування перебігу заходу.

8. Створення Івентів

Створення зустрічей (івентів) є одною з функцій низки соціальних мереж. Це допомагає якісно поширити інформацію про запланований захід/зустріч та проаналізувати попереднє обговорення стосовно цього заходу/зустрічі та підрахувати приблизну кількість користувачів, що планують взяти участь в івенті.

9. Створення блогів

Блог – один з найпоширеніших видів ресурсів, що інформують інтернет-спільноту про заплановані заходи/зустрічі та новини у діяльності активу кампанії. Існує низка платформ, що допомагають у лічені хвилини створити свій блог, а при нагоді, перетворити його у повноційний сайт кампанії. Серед пропонованих мною: Blogger, WordPress, Joomla та LiveJournal.

Щодо мікроблогів, то найефективнішим, за мого досвіду, є Твітер. Він доступний майже на усіх мобільних платформах, що дозволяє оперативно поширювати інформацію, щодо перебігу заходу/зустрічі та, особливо, при великій кількості учасників за визначеного заздалегідь хеш-тегу, допоможе слідкувати за реакцією/новинами від інших користувачів, що приймають участь/спостерігають за перебігом заходу/зустрічі. Також для розгляду пропоную Buzz та Tumblr.

10. Створення Графічного ресурсу

Пропоную читачам використовувати Picasa від Google чи Flickr від Yahoo. Кожен перевірено на практиці. Не підводять. Дозволяють поширювати фотозвіти, цікаві кадри та просто графічну інформацію з заходів/зустрічей.

11. Створення відеоресурсу

За практики переконався у якості відеоресурсів Youtube, Vimeo, Rutube та Video.Ukr.net. Вони дозволяють оперативно поширювати відеоматеріали з акцій/заходів/зустрічей. Цікавий також ресурс Ustream, що дозволяє вести прямі трансляції в мережу Інтренет за домоги професійної, чи, навіть, веб-камери нетбука та Qik, що дозволяє трансляції за допомоги мобільних пристроїв.

12. Створення подкасту

Іноді виникає потреба у створені власної радіохвилі. Таку можливість можна отримати, використавши численну кількість ресурсів для подкастингу – транслювання ефіру в мережу Інтернет. Моя пропозиція – Podcaster.

13. Створення сайту

Звичайно, найпростішим методом створення сайту є розробка його на блоговій платформі та купівля для нього доменного ім’я. Проте, при зацікавленості у більш професійній розробці, пропоную звертатися у відповідні компанії.

14. Створення бренду

Систематичне використання бренду кампанії під час заходів та зустрічей призведе до впізнаваності його, як учасниками та і журналістами, не кажучі про правоохоронців та владу. у цей момент настає час до розкрутки – виведенняя бренду на світовий рівень сфери вашої діяльності. Цим теж займаються відповідні компанії-професіонали.

15. Розкрутка

Порада в тім, аби звернутися до СЕО майстрів, вони і виконають цю нелегку справу. Відстежити розвиток вашого ресурсу допоможе проект Google Analytics, зручний у використанні.

16. Висновки

Використання соціальних засобів масової інформації бере на себе значні зміни, починаючи з планування і організації моніторингу, документування та звітності. Оригінальна організація груп та інтернет-спільноти починають використовувати ці інструменти (відео/фото обмін, блоги, Twitter, соціальні мережі, тощо), щоб тримати рух імпульсу в реальному світі дій. Засоби масової інформації можуть також увійти в історію і стати серйозною її ланкою, як на місцевому, регіональному, національному та міжнародному рівні, залежно від сфери суспільних змін. В Єгипті після того, уряд закрив доступ до Інтернету, люди, замість того, аби йти додому, фактично були змушені вийти на вулиці, аби дізнатися, що відбувається, і вони в кінцевому підсумку почали кампанію.

Отже ще раз про Комунікації:

Блоги: Blogger, ExpressionEngine, LiveJournal, WordPress.

Мікроблогінгу: Jaiku, Twitter, Qaiku, Yammer, Google Buzz.

Соціальні мережі: Facebook, Orkut, LinkedIn, MySpace, Vkontakte, odnoklassniki.ru

Подієві комунікації: Eventful, Meetup.com, Upcoming.

Геосоціальних сервіси: Foursquare, Gowalla, AlterGeo.

Вікі: PBworks, Wikia, Wikimedia

Соціальні закладки: CiteULike, Google Reader, StumbleUpon.

Новини (користувачі самі знаходять інформацію і завантажують її на сайт соціальних новин, де передплатники мають можливість обговорювати її зміст): Digg, NowPublic, Reddit, Newsvine

Навігація: Trapster, Waze

Фотохостинг: Flickr, Photobucket, Picasa, SmugMug.

Відеохостинг: Viddler, Vimeo, YouTube.

Кастинг: Skype, Stickam, Ustream.

Музика: Last.fm, The Hype Machine.

Віртуальні світи: Active Worlds, Forterra Systems, Second Life.

Блоги (LiveJournal, LiveInternet, Twitter)

Подкасти (Russian Podcasting, PodFM, LibSyn)

Вікі (Wikipedia, PBWiki, Google Docs)

Соціальні аггрегатори (Plaxo, Friendfeed)

17. Література

Вікіпедіа та власний досвід.

Напишіть відгук