Громадськість домоглася від парламенту обмеження реклами тютюну в Україні

FacebookVKTwitterGoogle+Поділитись

22 вересня 2011 року Верховна Рада України проголосувала у цілому законопроект 5164 щодо заборони реклами, спонсорства та стимулювання продажу тютюнових виробів. Законопроект отримав 332 голоси депутатів! Нагадуємо, що ВМГО “Фундація Регіональних Ініціатив” (ФРІ) вже багато років бореться за заборону реклами тютюну в рамках громадських кампаній коаліцій організацій “МОЛОДІЖНА ВАРТА” та “За вільну від тютюнового диму Україну!” Так, 22 вересня під стінами парламенту, активісти Київського осередку ФРІ та ВМГО ФРІ разом з активістами інших організацій брали участь в мітингу на підтримку законопроекту.

Новий закон не вводить повну заборону реклами тютюну, як того вимагає ратифікована Україною  2006 року Рамкова конвенція із боротьби проти тютюну, проте розширює перелік обмежень тютюнової реклами.

Згідно нового закону, чинний перелік заборон реклами (на ТБ, радіо, зовнішній рекламі, транспорті) доповнено, зокрема, такими положеннями:

  1. Тютюнова реклама забороняється в усіх друкованих засобах масової інформації, без дозволу реклами у так званих «спеціалізованих виданнях», що раніш використовувалося як шпарина у законодавстві.
  2. Забороняється тютюнова реклама за допомогою заходів рекламного характеру (крім спеціальних виставкових заходів тютюнових виробів за умови, що на такі заходи допускаються лише працівники підприємств, які мають ліцензію на оптову торгівлю тютюновими виробами або виробництво тютюнових виробів). Це перекриває шлях прихованій рекламі в таких місцях як аеропорти, магазини, тощо, де до цього часу така реклама проводилася під виглядом «спеціальних виставкових заходів».
  3. Забороняється тютюнова реклама у мережі Інтернет, крім веб-сайтів, призначених для повнолітніх осіб. Таким чином тютюнова реклама залишиться на спеціальних сайтах тютюнових брендів та на порносйтах, проте загальнодоступні сайти, наприклад, сайт газети «Дзеркало тижня» вже не зможуть розміщати тютюнову рекламу.
  4. Також забороняються лотереї, ігри, конкурси та інші розважальні заходи, якщо умовою участі в них є придбання тютюнових виробів.
  5. Забороняється проведення заходів з обміну тютюнових виробів на інші товари, роботи, послуги.

  6. Забороняється зображення тютюнових виробів або процесу їх паління на упаковці чи під час реклами інших товарів чи послуг.
  7. Чинна заборона спонсорування заходів з використанням знаків під якими випускаються тютюнові вироби, поширена на заборону спонсорування з використанням імені виробника тютюнових виробів.

На жаль, залишаються дозволеними ще багато видів тютюнової реклами, зокрема:

  1. У місцях продажу залишаться відео монітори, величезні плакати і наклейки, які будуть закликати купувати сигарети, бо згідно чинного законодавства вони є не рекламою, а «інформацією».
  2. Надсилання повідомлень поштою, електронною поштою, засобами мобільного зв’язку, бо вона обмежується тільки в тому випадку, якщо вона розсилається «невизначеному колу осіб», а тютюнові компанії мають величезні бази даних колишніх учасників їх конкурсів.

  3. Реклама на тютюнових пачках, прозорій упаковці на таких пачках, на вкладниках до тютюнових пачок.

Ухвалення законопроекту 5164 є, безумовно, кроком уперед у боротьбі із зменшенням споживання тютюну. Проте його положення ще не повністю відповідають міжнародним зобов’язанням України згідно Рамкової конвенції і залишають тютюновим корпораціям чимало можливостей для реклами своєї смертоносної продукції. Тому в найближчому майбутньому має з’явитися законопроект, який перекрає ці можливості, але, напевно, його ухвалить вже наступне скликання Верховної Ради.

За матеріалами коаліції організацій “За вільну від тютюнового диму Україну!”

Напишіть відгук