Лебедь: “Огляд небезпек законопроекту “Про вищу освіту” № 7486″

FacebookVKTwitterGoogle+Поділитись

17 грудня 2010 року у Верховній Раді була зареєтрована ще одна редакція проекту Закону “Про вищу освіту” – закнопроект № 7486. Короткий огляд запропонованих законодавчою ініціативою безпосередніх звужень існуючих прав молоді пропонує Вашій увазі Михайло Лебедь – член Ради Старійшин ВМГО “Фундація Регіональних Ініціатив” (ФРІ):

“Перш за все, варто сказати, що автор законопроекту – єдиний, хто розпочав з нашою організацією перемовини щодо одіозних норм законодавчої ініціативи. Депутати-автори альтернативного законопроекту № 7486-1 перемовин поки уникають.

Але повернемося до того, як саме сьогоднішня редакція законопроекту № 7486-1 може звузити існуючі права та свободи молоді:

1) Стаття 56 законопроекту № 7486 містить пункт про збільшення плати за навчання студентів-контрактників на рівень інфляції протягом строку навчання. Сьогодні ж стаття 64 чинного Закону “Про вищу освіту” гарантує, що протягом усього строку навчання розмір плати змінюватись не може.

2). Законопроект № 7486 пропонує прибрати гарантію зі статті 23 чинного Закну про мінімальну кількість студентів, прийнятих на перший курс на навчання за державним замовленням, – 51 % від загальної кількості студентів, прийнятих на навчання на перший курс. А стаття 55 та 56 законопроекту № 7486 дещо переформульовує гарантію статті 64 про мінімальні обсяги фінансування підготовки фахівців з вищою освітою за рахунок видатків Державного бюджету. Питання імперативності нового формулювання потребує додаткової оцінки.

3). Законопроект № 7486 прибирає гарантію статті 64 чинного Закону про те, що встановлений у договорі розмір плати за додаткові платні послуги у вищих навчальних закладах повинен не змінюватись протягом усього строку навчання. Натомість з’являється стаття 57, присвячена додатковим платним послугам, порядок, умови та розмір плати за які пропонується встановлювати у договорі. З’являються речення: “Додаткові та окремі послуги (роботи) не мають за мету і не передбачають за наслідками їх надання і отримання здобуття особами вищої освіти з видачею відповідного документа про вищу освіту. Такі послуги (роботи) не можуть надаватися на заміну або в рамках освітньої діяльності, що передбачає здобуття особами вищої освіти певного освітнього рівня згідно з відповідними освітньо-професійними програмами та фінансується за рахунок коштів державного чи місцевого бюджетів, фізичних або юридичних осіб.” Питання про те, чи застрахують ці формулювання молодь від незаконних постанов Кабінету Міністрів про додаткові платні послуги, які періодично приймав Уряд, зокрема, у 2009 та 2010 роках, – це питання є предметом дискусії.

4). Стаття 35 законопроекту № 7486 каже, що “Акт органу студентського самоврядування може бути повністю (або в частині) скасований вищим колегіальним органом громадського самоврядування або керівником вищого навчального закладу (чи відповідного структурного підрозділу), якщо він суперечить законодавству, статутові чи завдає шкоди інтересам вищого навчального закладу, а також якщо цей акт не відповідає визначеним Вченою радою вищого навчального закладу стратегії чи напрямам розвитку освітньої чи наукової діяльності вищого навчального закладу.”

Безумовно, даний аналіз законопроекту не є вичерпним. Тож закликаємо молодь також придивитися до законопроекту № 7486 – http://rada.gov.ua/zakon/new/RK/RK140211.htm

Михайло Лебедь,
член Ради Старійшин ВМГО “Фундація Регіональних Ініціатив” (ФРІ)

Ознайомитися з текстом альтернативного законопроекту № 7486-1 можна тут – http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb_n/webproc4_1?id=&pf3511=39329

З аналізом небезпек альтернативного законопроекту № 7486-1 можна ознайомитись тут – http://fri.com.ua/?p=7052

Напишіть відгук