Аналіз небезпек законопроекту №2593 про молодіжні та дитячі громадські організації

FacebookVKTwitterGoogle+Поділитись

Сьогоднi в першому читанні Верховна Рада прийняла законопроект №2593 “Про внесення змін до Закону України “Про молодіжні та дитячі громадські організації” (щодо вікових обмежень, участі у виборчих коаліціях). “За” проголосували 311 депутатів (157 – ПР, 80 – БЮТ, 24 – НУНС, 27 – КПУ, 19 – БЛ, 4 – позафракційні). Короткий огляд законопроекту та аналіз небезпек для молодіжного середовища пропонує Вашій увазі Михайло Лебедь, член Ради Старійшин ВМГО “Фундація Регіональних Ініціатив” (ФРІ).

1). Законопроект №2593 пропонує зменшити кількість “дорослих” у молодіжних та дитячих організаціях. Кількість осіб віком 35 і більше років, згідно тексту законодавчої ініціативи, не має перевищувати 10% від загальної кількості членів організації (у чинному Законі – не більше третини від загальної кількості). Пропонується також, щоб серед засновників організації кількість осіб віком 35 і більше років також не перевищувала 10%. З чинного Закону пропонується також прибрати формулювання, яке дозволяє більшу кількість “дорослих” у спілках молодіжних та дитячих громадських організацій.

Запропоновані нововведення, на мою думку, абсолютно на зачіпають інтересів ФРІ, оскільки навіть маємо традицію – “дорослі” урочисто лишають лави організації, залишаючись при цьому нашими друзями.

2). Законопроект №2593 торкається питання “політизованості” молодіжних та дитячих організацій. З чинного Закону пропонується прибрати речення про те, що “молодіжні громадські організації можуть вступати у виборчі коаліції”. Правда варто підкреслити, що у законопроект натомість не пропонує саме заборону на вступ у такі коаліції, як це сформульовано у чинному Законі щодо участі у виборчих блоках. Cам автор законопроекту стверджує, що термін “виборча коаліція” не міститься в чинному законодавстві, власне тому він і пропонує це речення і прибрати.

Але як би там не було щодо практичного значення цього нововведення, інтереси ФРІ воно також не зачіпає. Оскільки концепція стосунків з владою ФРІ зараз полягає в тому, що в організації домінує принцип “полісі” (англ. “policy”) – ФРІ контролює діяльність представників влади, але на владу не претендує. Тому організація не належить до жодної з політичних партій, не підтримує жодного партійного лідера і не бере участі у виборах як сторона виборчого процесу.

3). Законопроект №2593 може дискримінувати більшість молодіжних та дитячих організацій у питанні доступу до інформації. Законодавча ініціатива пропонує, щоб органи державної влади та місцевого самоврядування під час прийняття рішень, які стосуються програм щодо дітей та молоді, в обов’язковому порядку, для отримання пропозицій, надсилали проекти своїх рішень молодіжним та дитячим організаціям, кількість індивідуальних членів яких складає не менше як:
– 0,5% від чисельності відповідної територіальної громади під час прийняття згаданих рішень на місцевому рівні;
– 10 тисяч членів під час прийняття відповідних рішень на загальнодержавному рівні.

На перший погляд, нововведення прогресивне. Адже де-факто на даний момент інформацію про проекти рішень щодо дітей та молоді можна отримати або неофіційно, або з офіційних сайтів органів влади (де публікується далеко не все), або у відповідь на офіційне звернення у строк, встановлений Законом “Про звернення громадян” (причому відповісти органи влади також можуть не в повному обсязі). Тому узаконення обов’язкового порядку надання такої інформації дійсно сприятиме діалогу між владою та організаціями, які відповідають критеріям законопроекту. Проте проблема полягає в тому, що на практиці застосування таких критеріїв призведе до дискримінації переважної більшості молодіжних та дитячих організацій.

Кількісні критерії, сформульовані у законопроекті №2593, фактично розділяють в очах влади молодіжні та дитячі організації на умовно “репрезентативні” та “нерепрезентативні” у питаннях надання їм інформації. Таким чином може з’явитися новий метод дискримінації “меншості”: “нерепрезентативна” організація, не отримавши проект певного рішення, звично звернеться до влади, користуючись Законом “Про звернення громадян”, – але тепер ризикуватиме отримати досі небачену відписку про те, що, мовляв, обов’язку надавати інформацію “маленьким” організаціям не існує. А чи багато ви знаєте організацій, які мають 10 тисяч членів чи 0,5% від кількості мешканців, наприклад, міста? Отож.

Сумнівається щодо доцільності введення будь-яких кількісних показників щодо чисельності молодіжних та дитячих організацій і Головне науково-експертне управління Верховної Ради, яке у своєму висновку нагадує, що відповідно до статті 5 чинного Закону членство в організації може бути не лише індивідуальним фіксованим, а й нефіксованим та колективним. На думку Управління, з молодіжними та дитячими організаціями доцільно узгоджувати проекти рішень, враховуючи не їх кількісне представництво організацій, а статус – всеукраїнський, місцевий чи міжнародний, що встановлюється статтею 9 Закону “Про об’єднання громадян”.

Звісно, що контраргументом на мої закиди може бути теза про “економію паперу”, за якою насправді ховається відсутність бажання взагалі радитись з представниками молодіжних та дитячих організацій. Але сумна реальність полягає в тому, що паперу вистачить – далеко не всі громадські організації України цікавляться тим, які програми планує втілювати влада щодо дітей та молоді. Проте тепер ця “меншість” ще й ризикує стати “меншістю” у питаннях доступу до інформації.

Тож, з огляду на насправді серйозні проблеми, які сьогодні має Україна у питаннях доступу своїх громадян до інформації, у законопроект №2593 слід обов’язково ввести і додаткові обов’язки для органів влади. Зокрема, щоб ті в обов’язковому порядку публікували кожну редакцію проектів рішень щодо дітей та молоді у загальнодоступних місцях. Наприклад, на загальнодоступних стендах та сайтах органів державної влади та місцевого самоврядування.

Михайло Лебедь,
член Ради Старійшин
ВМГО “Фундація Регіональних Ініціатив” (ФРІ)

Текст законопроекту можна завантажити тут – http://gska2.rada.gov.ua/pls/zweb_n/webproc4_2?id=&pf3516=2593&skl=7

Напишіть відгук